Saturday, October 23, 2010

Tak Payah Study laa...dapat 4 flat gak!!!




Assalamualaikum sahabat2...

Cuaca hr ni sgt nyaman kn??panas x,,sejuk je lpas hujan kn,,sedap kalau dpt tidur ni..hehe...tp kene ingat,,esok dh exam buat sahabat2 yg ada paper esok la...gOOd luck K!! jgn study last2 minit,,nt pening lak mse dlm dewan peperiksaan..eemm..nk tanye ni,,ada lagi x assignment yg xsiap??haa...

Masing2 dalam mOOd nk exam ni..saya tengok masih ramai lg yg sibuk menyiapkan assignment yg berbaki tu..pakat ketaq lutut da,,,apa x nye,,suke sgt tangguhkan keje yg pensyarah bagi awal2 sem 2..nasib baik,,pensyarah kita baik2..bagi msa lebih untuk siapkan assignment sebelum hari peperiksaan...kalau x,,gigit jari la kita!!

Dlm pemerhatian saya la kn,,ada kwn2 kita ni,,klau boleh semua assignment nk siapkan dalam satu hari je..tp sempat ke??bermutu ke hasil kerja 2??haa..ada yang sanggup x tidor mlm la..bengkak2 habes mate yang cantik 2,,ada yg bertapa lma2 dlm bilik la..ada yg sanggup x makan la,,kalau jatuh pengsan dlm bilik sorang2 pun kwn xtahu..ada juga baru nk sibuk2 tanye kawan2 mcm mne nk buat assignment ni la,,,assignment 2 la,,aii..jangan palagiat keje kwn lain K!!..tak baik!!...semua ni gara2 nk siapkan assignment sebelum exam bermula..tp kne ingat gak,,pelajar yang cemerlang buat kerja dengan ikhlas!!

Kalau di pikir2 kn la,,,kenapa ea mahasiswa/wi ni suke buat keje last minit??sibuk sangat ke sebelum exam ni??eerrmm...sibuk dengan kerje berpesatuan kOt..ke sibuk dgn shOpping tiap2 hr minggu..ke sibuk nk melayan pakwe Or makwe,,tiap hr nk kne kluar dating la,,belanje mkn la,,tengOk wayang la..mcm2 lagi laa...hehe..ntah2 ada yg sibuk melayan facebOOk 24 jam..xpernah renggang lah dr facebOOk ni...dh mcm aweks plak..huhu..jgn mcm 2 kwn2!! nk exam ni pon sempat lg nk melayan facebOOk ni kn??bile mase nk tumpu betul2 kt study??haa..senang ckp,,"tak payah study lah..nt dpt 4 flat jgak!!"..lex luuu!!

Tapi,,macam mana kita nk dapat 4 flat ea??sedangkan ALLAH swt dan Nabi Muhammad saw pesan,,"setiap kejayaan akan diperolehi dengan usaha yang bersungguh-sungguh"..di iringi dengan doa dan tawakkal sepenuhnya kepada ALLAH yg Maha Pemurah...kalau kita tak berusaha mcm mn nk mencapai kejayaan kn..???bukan sahaja di dunia,,begitu juga di akhirat sana..

ALLAH telah berfirman dalam surah ai-Asr,,yang bermaksud:
1. Demi Masa!
2. Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian.
3. kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar.


Rasulullah jga ada berpesan,,secara mafhumnya..buat sesuatu kerja 2 jgn tangguh2!!tangguh2 membuang masa,,masa terbuang dengan sia2..

Pesanan ini untuk diri saya sendiri dan sahabat2,,agar sentiasa ingat mengingati,,bahawa kejayaan xakan datang bergOlek tanpa usaha yang gigih diiringi dengan dOa yang berterusan dan tawakkal hanya kepada ALLAH..tidak ada istilah.."x study pun dpt A gak"

No comments:

Post a Comment